Sklep Inter Cars
Zadzwoń:
801 980 980
Infolinia czynna:
pn.-pt. 08.00-18.00; sob. 08.00-13.00


Testy opon zimowych

Najnowszy test

Najlepsze opony zimowe 2017/2018

Odpowiedź na pytanie, które opony są najlepsze, jest niezmiernie trudna. Przede wszystkim z tego względu, że różne są oczekiwania zadających to pytanie wobec opon. Liczą się względy bezpieczeństwa, komfortu, osiągów, ale również wpływu na zużycie paliwa. Do tego dochodzą różnice w zachowaniu na mokrej, suchej czy zaśnieżonej nawierzchni. Dlatego też postanowiliśmy oddać głos ekspertom specjalizującym się w testowaniu opon i zdać się na wyniki ich badań.

Przeprowadzane rokrocznie testy opon są doskonałą pomocą dla osób, które znajdują się na etapie poszukiwania dla siebie optymalnych opon. Tego typu testy obejmują zarówno letnie ogumienie, jak i zimowe. Uzyskane przez poszczególne modele opon wyniki są dość miarodajnym sposobem oceny, gdyż wszystkie biorące w teście modele opon poddawane są różnym zadaniom w identycznych warunkach pogodowo-drogowych. Przede wszystkim każdą oponę sprawdza się na różnej nawierzchni (najczęściej na czterech typach: suchej, mokrej, zaśnieżonej oraz oblodzonej). Każda opona musi też wykonać identyczne zadania. Najczęściej mierzy się drogę hamowania, sprawdza się jej przyczepność, trakcję, ocenia wpływ na zużycie paliwa, na komfort jazdy (poziom hałasu i wibracji) i wreszcie sprawdzana jest jej wytrzymałość. Nawet najlepsza opona, jeśli szybko się zużywa, może już po krótkim użytkowaniu zatracić swoje pierwotne parametry i z opony wybitnej stać się przeciętną.

Ważne, aby pamiętać, że wyniki testów należy “czytać” dość szczegółowo. Ogólny wynik testu jest naturalnie ważny, ale może się okazać, że zwycięzca osiągał bardzo dobre rezultaty cząstkowe akurat w tych kategoriach, która są dla nas mniej istotne. A w najważniejszym z naszego punktu widzenia parametrze wypada dość blado.

Testy opon zimowych ADAC 2017

Jak co roku niemiecki automobilklub ADAC przeprowadza swoje własne testy opon zimowych. Sprawdzanych jest łącznie kilkadziesiąt modeli z dwóch popularnych na rynku rozmiarów. W tym roku były to opony o rozmiarze 195/65 R15 91T, a więc popularne zimówki dla modeli miejskich oraz kompaktowych. Drugi rozmiar to 215/65 R16 98H, czyli opony stosowane w niewielkich SUV-ach oraz crossoverach.

Specjaliści z ADAC testują opony pod kątem zachowania na czterech wymienionych wyżej rodzajach nawierzchni. Ponadto mierzą poziom generowanego hałasu, wpływ na zużycie paliwa oraz szybkość zużywania się.

195/65 R15 91T
W jednym z najpopularniejszych na rynku rozmiarów opon najlepszymi oponami, uzyskując ocenę dobrą, okazały się opony Continental WinterContact TS 860, Esa+Tecar Super Grip 9 oraz Kleber Krisalp HP3. Co ciekawe, ani opona Continental, ani Kleber nie uzyskały najlepszych not w żadnym z pojedynczych kryteriów. Z kolei Esa+Tecar może się pochwalić najlepszym zachowaniem na lodzie oraz najniższym wpływem na wzrost zużycia paliwa.

>>Continental WinterContact TS 860 195/65 R15 91T<<

Continental WinterContact TS 860 195/65 R15 91T

 

Patrząc na wyniki cząstkowe, okazuje się, że najlepsze właściwości na suchej nawierzchni uzyskała Yokohama W.drive V905, na mokrym Goodyear UltraGrip 9, zaś na śniegu Nokian WR D4. Najmniej hałasu generuje Semperit Master-Grip 2, który jednak uzyskał najgorszy wynik łączny za kiepskie wyniki na suchej drodze. Z kolei Michelin Alpin 5 najmniej zużył się podczas przeprowadzanych testów.

215/65 R16 98H
Wśród nieco większych opon zaledwie jeden model uzyskał na tyle dobre oceny cząstkowe, że otrzymał na zakończenie testu ocenę dobrą. Był to Dunlop Winter Sport 5, który jednocześnie może pochwalić się najlepszym wynikiem, ex aequo z Pirelli Scorpion Winter, podczas testów na mokrej nawierzchni.

>>Dunlop Winter Sport 5 215/65 R16 98H<<

Dunlop Winter Sport 5 215/65 R16 98H

 

Na suchej drodze najlepsza okazała się Yokohama i*cept RS2 W452, na śniegu najlepsze były BFGoodrich g-Force Winter 2 XL oraz Nokian WR D4 XL, zaś na oblodzonej drodze Sava Eskimo HP2. Najmniejszy poziom hałasu generowany był podczas jazdy na oponach Goodyear UltraGrip Perf. Gen-1. Podczas testu z tą oponą zużyto również najmniej paliwa. Z kolei najmniej zużyła się opona Michelin Alpin 5.

GTÜ – test opon 235/55 R17

W tym roku specjaliści z niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego wzięli pod lupę nieco większe opony, które na co dzień używane są w średniej klasy SUV-ach. Do testu trafiły jedynie najbardziej popularne na rynku modele.

Ponieważ opona zimą musi zmierzyć się nie tylko z zimowymi warunkami, ale również takimi, jakie panują wiosną bądź jesienią, podczas testów sprawdzane były trakcja, hamowanie oraz prowadzenie na śniegu, mokrej oraz suchej nawierzchni.

>>Goodyear UltraGrip Perf. Gen-1 215/65 R16 98H<<

Goodyear UltraGrip Perf. Gen-1 215/65 R16

 

Zwycięzcą tegorocznego testu okazała się opona Dunlop Winter Sport 5, która jako jedyna uzyskała ocenę “bardzo polecana”. Opona ta okazała się najlepsza na wszystkich trzech rodzajach nawierzchni, jedynie na śniegu uzyskując taki sam wynik jak Nokian WR A4. Na zaśnieżonej nawierzchni niewiele gorsze wyniki uzyskał Continental WinterContact TS 850P, zaś na suchym i mokrym dobrze radził sobie również Goodyear UltraGrip Perf. Gen-1, który w “generalce” zajął drugą lokatę.

Test opon zimowy Auto Bild – 225/50 R17

Nie tylko niezależne instytucje testują jednak opony zimowe. Od lat duży test zimówek przeprowadza m.in. niemiecki magazyn Auto Bild. W tym roku dziennikarze tej gazety wzięli pod swoje lupy opony o rozmiarze 225/50 R17. W sumie przyjrzeli się aż 50 modelom opon. Wszystkie zostały poddane wstępnemu testowi, który polegał na hamowaniu na mokrej oraz zaśnieżonej drodze. Porównano wyniki i do drugiego etapu testu zakwalifikowano 20 najlepszych opon.

Drugi etap polegał również na dynamicznych testach opon w sumie w 14 różnych próbach. Trzy z nich uzyskały końcową ocenę “wzorcowa” – Continental WinterContact TS 860, Michelin Alpin 5 oraz Dunlop Winter Sport 5. Niemiecka opona okazała się najbardziej wyrównana, uzyskując wysokie oceny na każdej z trzech nawierzchni (zaśnieżonej, mokrej i suchej). Na śniegu jed nak lepiej wypadły BFGoodrich g-Force Winter 2, Kleber Krisalp HP3, a nawet Barum Polaris 3. Na mokrym dobre właściwości potwierdziły Bridgestone Blizzak LM 001-Evo oraz Pirelli Scorpio Winter.

>>Kleber Krisalp HP3 195/65 R15 91T<<

Kleber Krisalp HP3 195/65 R15 91T

 

Jak widać, wyniki testów opon nie pokrywają się w 100 procentach, jednak dobre opony potwierdzają swoje wysokie noty w każdym teście. Analiza kilku takich testów z pewnością da lepszy obraz całości i pozwoli na wybór lepszej z naszego punktu widzenia opony.

Czytaj inne testy

Testy opon letnich

Najnowszy test

Opony letnie ranking ADAC 2018 – które modele są szczególnie polecane?

Podczas przygotowywania badania opon letnich na rok 2018 niemiecki automobilklub skupił się przede wszystkim na dwóch rozmiarach. Pierwszym jest 205/55 R16, a drugim 175/65 R14. Jaki ogólne wnioski płyną z testu? Podczas prób przygotowanych przez ADAC bardzo dobrze radziły sobie nie tylko opony segmentu premium. Wyśmienicie wypadły też produkty z klasy średniej. Zobaczcie które modele opon w sposób szczególny poleca niemiecki instytut.

Zestawienie opon publikowane przez ADAC przed każdym z sezonów jest jednym z ważniejszych wyznaczników dla klientów, którzy pojawią się na rynku oponiarskim. Skąd tak ważna rola przypisana niemieckiemu automobilkubowi? Przede wszystkim ogumienie jest badanie w naturalnych warunkach drogowych na podstawie kilku skrupulatnie przygotowanych prób. Poza tym w testach pojawiają się zróżnicowane modele – i rynkowe nowości, i opony znane już ze sklepów motoryzacyjnych, a prowadzeniu badań przyświeca idea niezależności. ADAC każdego roku anonimowo kupuje około 2 tysięcy opon. To m.in. na podstawie tej próby później dokonywane są badania.

opony letnie ranking, test adac, test adac 2018, ranking adac, ranking adac, adac 2018, 205/55 r16
Fot. Materiały ADAC

W rozmiarze 205/55 R16 notę dobrą uzyskało sześć modeli ogumienia. Przy czym najlepiej poradziła sobie opona Michelin Primacy 3 – otrzymała najniższą notę na poziomie 2,1. Niemcy szczególnie dobrze ocenili jej żywotność. W tej kwestii uzyskała bezkonkurencyjny wynik – pobiła wszystkich rywali z zestawienia! Poza tym francuskie ogumienie zdaniem ADAC charakteryzuje się niskim wskaźnikiem zużycia paliwa oraz bardzo dobrym zachowaniem na suchej nawierzchni. Wysoka ocena modelu Michelin wynika z działania prostego czynnika – ogumienie oferuje możliwie najbardziej zrównoważone noty we wszystkich poszczególnych kategoriach podlegających ocenie.

Michelin Primacy 4 – pełna oferta

 

Opony letnie segmentu premium czy klasy ekonomicznej?

Na miejscu drugim z notą na poziomie 2,3 na metę dotarły trzy modele opon. Mowa o Bridgestone Turanzie T001 Evo, Continentalu PremiumContact 5 oraz Firestone Roadhawk. Japońska opona podczas badania przeprowadzonego przez Niemców wyróżniła się przede wszystkim za sprawą świetnego zachowania zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie, a do tego może się pochwalić obniżonym wskaźnikiem zużycia paliwa. Continantal dobrze radzi sobie praktycznie w każdej kategorii. Do tego jest szczególnie nastawiony na obniżone spalanie, a w tym mniejszą emisję szkodliwych związków do atmosfery.

Co z Firestone? Choć opona pochodzi z klasy średniej, inżynierowie dopracowali w niej przede wszystkim zachowanie na suchej nawierzchni oraz opory toczenia. Roadhawk bardzo dobrze poradził sobie też w kwestii jazdy na mokrym asfalcie oraz nie odstaje od konkurencji m.in. za sprawą wskaźnika żywotności. Zaraz za podium z wynikiem na poziomie 2,4 pojawiły się opony Hankook Ventus Prime3 oraz Semperit Speed-Life 2. Hankook zdecydowanie najlepiej czuje się na suchym asfalcie. Gdy nawierzchnia staje się mokra, oferuje podobny poziom przyczepności co Michelin Primacy 3. Semperit w zamian sprawdza się szczególnie dobrze na mokrym asfalcie, a ponadto pozwala na obniżenie apetytu silnika.

Hankook Ventus Prime3 – pełna oferta

Na notę zadowalającą w teście przeprowadzonym przez ADAC dla rozmiaru 205/55 R16 liczyć mogą takie modele ogumienia jak Esca+Tecar Spirit 5HP, Kumho Ecsta HS51, Pirelli Cinturato P7 Blue, Fulda Ecocontrol HP, Giti Premium H1, Goodyear EfficientGrip Performance, Nexen N’blue HD Plus czy Cooper Zeon CS8. Zestawienie z oceną wystarczająca zamyka Infinity Ecosis i Vredestein Sportrac 5. Choć dalsze pozycje w zestawieniu wyników badania ADAC brzmią mało prestiżowo, nawet słabszym modelom nie brakuj często naprawdę imponujących wyników.

 

Opony letnie – badanie ADAC 2018

Dobrym przykładem opony, która choć według oceny ogólnej zamyka listę przygotowaną przez niemiecki automobilklub, mimo wszystko może się pochwalić dobrymi wynikami w poszczególnych kategoriach, jest Vredestein Sportrac 5. To jeden z najbardziej trwałych typów ogumienia w zestawieniu, do tego charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i dobrą przyczepnością na suchym asfalcie. W tych trzech parametrach bardzo dobrze spisało się też Pirelli Cinturato P7 Blue oraz Goodyear EfficientGrip Performance.

opony letnie ranking, test adac, test adac 2018, ranking adac, ranking adac, adac 2018, 175/65 r14
Fot. Materiały ADAC

Nieco gorzej ocenione zostały modele opon letnich w rozmiarze 175/65 R14. W ich przypadku tylko dwóch producentów może się pochwalić notą dobrą. Zwycięzcą zestawienia okazał się Falken Sincera SN832 Ecorun. Opona uzyskała ogólną notę na poziomie 2,3. Na nią składa się m.in. bardzo dobry wynik osiągnięty za trakcję na suchej nawierzchni oraz stosunkowo niski wskaźnik przyznany w kategorii wpływu oporów toczenia na wyniki spalania silnika. Numerem dwa na tej liście jest Semperit  Comfort-Life 2. W jego przypadku ogólna nota wynosi 2,4, a składa się na nią dobre zachowanie na mokrej nawierzchni i niskie opory toczenia.

Semperit  Comfort-Life 2 – pełna oferta

Zadowalająco ocenionych zostało aż 11 modeli opon. Wśród nich pojawiły się produkty takich firm jak Dunlop, Kleber, Vredestein, Apollo, Pirelli, Continental, GoodYear, Fulda czy Firestone. Na samym końcu zestawienia z notą wystarczające pojawia się ogumienie Sava Perfecta. Choć opona dobrze radzi sobie podczas jazdy na suchym asfalcie, zdecydowanie najgorzej wypadła podczas próby na mokrej nawierzchni. Osiągnęła też jeden z wyższych wyników w klasie w kwestii hałasów toczenia oraz nie może się pochwalić niską trwałością.

 

Opony letnie – ranking ADAC jedynym kryterium wyboru?

Specjaliści ADAC w podsumowaniu swoich wyników podają, że podczas zakupu kompletu nowych opon poza wysoką pozycją w rankingu, kierowca powinien się sugerować też swoimi potrzebami eksploatacyjnymi. Dla przykładu osoba, która jeździ dużo, powinna poszukiwać szczególnie trwałego ogumienia. Zwłaszcza że rozbieżności bywają naprawdę potężne. Dla przykładu w rozmiarze 205/55 R16 różnica w możliwym do pokonania przebiegu między modelem najlepszym a najgorszym to aż 25 tysięcy kilometrów! Michelin więcej niż zdublował Infinity. Bardzo duże rozbieżności dotyczą też kwestii hamowania. W przypadku rozmiaru 175/65 R14 opona Continentala znajdująca się w środku stawki zatrzyma pojazd na mokrej nawierzchni aż o 10 metrów wcześniej niż Sava. To długość prawie dwóch Mercedesów klasy S!

Ranking opon letnich przygotowany przez ADAC w roku 2018 powinien pomóc kierowcom w zakupie nowego kompletu ogumienia. Po pierwsze dlatego, że skupia się w szczególności na niezwykle popularnym rozmiarze na rynku – 205/55 R16. Po drugie sprawia wrażenie miarodajnego i wszechstronnego. Po trzecie z góry nie faworyzuje drogich produktów segmentu premium. I wreszcie po czwarte wyszczególnia parametry w kilku kategoriach osiągane przez modele opon, dzięki czemu na ich podstawie kierowca może dobrać idealny produkt do swoich wymagań i potrzeb.

Czytaj inne testy